dinsdag 12 juli 2011

Zelf zeep maken

Anderhalve week geleden heb ik op het kinderfeestje van Daphne samen met haar vriendinnetjes en mama Lilian zeep gemaakt.

Misschien vinden jullie het ook leuk een keer te doen:

Nodig:
een blok of restjes zeep (wij gebruikten per kind een blok zeep, de goedkoopste uit de supermarkt)
een bakje
een rasp, wij gebruikten de fijne stand
een beetje water
koekjesvormpjes of silikonen ijsblokjesvormpjes
sateprikker
lint en kralen.

Dan beginnen: Eerst het hele blok raspen. bin het zeepschaafsel water voegen en kneden, telkens een klein lepeltje water toevoegen en knden totdat je voelt dat het weer wat compact gaat worden, maar niet te plakkerig!


Daarna leuke vormpjes uitzoeken en hier beetje bij beetje het zeepdeeg drukken zodat er weer een vast geheel ontstaat. Het zeepje wordt wat korrelig, je kunt het eventueel iets gladder strijken door er met een vochtige lepel overheen te gaan.


Hierna voorzichtig vanuit de rand de zeepjes uit de vorm duwen. wanneer ze breken begin je weer opnieuw met de vorige stap en eventueel een beetje water toevoegen, het kan zijn dat het geheel nog te korrelig is.


Heel voorzichtig een gat prikken in de zeep, het beste kun je de zeep even laten drogen, wij hebben voorzichtig meteen een ketting gemaakt en daarna alles laten drogen (een dag om en om op wat keukenrol zodat de zeep weer hard kan worden)

Zie hier het resultaat van een trotse Daphne! Wij maakte om de tijd te vullen onderaan nog een vilten hart, twee hartjes op elkaar, stikken met de feston steek, leuk roosje eropgenaaid  en daarna vastmaken aan het katoen koord waarmee we de slinger hebben gemaakt!



Het feestje was een groot succes, ik werd zelfs door moeders aangesproken met de vraag of ik op het feestje geholpen had! Iedereen was trots op het eidresultaat! Het was voor herhaling vatbaar!

groetjes Tanja

6 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te lezen! Al heel lang heb ik het idee om dit te gaan doen, maar ik wist nooit goed hoe. Bedankt voor deze info!! Het eindresultaat ziet er super uit.
    Groetjes, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw! wat een superidee! leuk gedaan zeg. Het zijn echt mooie zeepkettingen geworden.
    We moeten idd snel afspreken! Er ligt een klein kiedootje uit Zweden op je te wachten!

    Dikke kus!
    San

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn heel erg leuk geworden!!Die kinderen vonden het vast leuk om te doen.

    Heerlijke geuren natuurlijk.

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de tip. Mijn dochter wil ook graag zeepkettingen maken en deze tip neem ik zeker mee voor een grote onderhanger.
    voor de tussenzeepjes doe ik een blok zeep ± 50 seconden in de magnetron (160W). Dan snijd ik er plakken van zodat ze met kleine koekstekers daar wat kleinere vormpjes mee kunnen uitsteken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt super gemakkelijk en leuk om met kleine kinderen te doen!
    Maar het water dat je bij de zeep voegt, moet dat warm water zijn, of kan dit ook met koud water?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk, ik wist niet hoe je het moest doen, maar dit is heel makkelijk!!

    BeantwoordenVerwijderen